Hem

Slitzning

Bromskivor och belägg

Svarvning skivor

Logotyper

Galleri

Frågor och svar

Monteringsanvisningar

Arbetsorder

Kontakt

Vad gör slitzning för nytta?

Jag har tänkt köpa nya skivor, kan ni handla dem så jag slipper en frakt?

Många smala eller färre ‘större’ slitzar?

Raka eller böjda slitzar, och antalet?

Hur djupt slitzar ni?

Blir det ökat slitage av bromsbelägg med slitzade skivor?

Blir det oljud av slitzade skivor?

Hålborrar ni skivor också, eller ‘punktborrar’?

Håller det för hård körning?

Slitzar ni hela vägen ut eller stannar ni innan kanten? Jag har hört att det inte är bra att slitza hela vägen ut.

Mina skivor har suttit på ett tag, kan ni slitza dem?

Jag ska på med ett skivor från en annan modell, kan ni borra ny bultcirkel?

Vad för märken av skivor säljer ni?

Kan jag lämna bilen hos er så fixar ni allting?

Ska jag slitza bakskivorna också?

Går det att göra något så inte skivorna rostar så fort?

Vad gör slitzning för nytta?
När du bromsar bildas varma gaser utav bindemedlet i beläggen. Dessa gaser bildar en ‘luftkudde’ som hindrar belägget från att komma i kontakt med skivan och skapa friktion. Med slitzarna (eller hålborrat) försvinner gaserna direkt och beläggen får bra kontakt med skivans yta. Detta ger en bättre känsla och möjlighet att dosera bromsningen bättre. Skivorna värms även upp mindre. Hur stor verkan blir beror på hur bra bromsarna är från början, är de mycket väldimensionerade blir effekten av slitzningen mindre märkbar, är de klena blir effekten mycket större. Sämre belägg brukar ge ifrån sig mer gaser tidigare, medans räjsbelägg håller mycket längre. Likartad funktion fås även med hålborrade skivor men hålborrade ventilerade skivor har nackdelarna att de spricker.

Upp

Jag har tänkt köpa nya skivor, kan ni handla dem så jag slipper en frakt?
Ja, det går bra om vår leverantör har skivor till er bil. Tyvärr kan vi inte åka runt till olika märkesbutiker. För att kunna ge dig rätt pris behöver vi veta märke/modell, år, motor, effekt, sedan/kombi etc och väldigt gärna registreringsnr och storlek på dina nuvarande skivor. Det är ganska vanligt att en viss modell kan byta storlek på skivor mitt i ett modellår, och i en del fall beroende på om pluschassi har valts eller ej. Original skivor från audi, skoda, seat, volvo och volkswagen kan också inhandlas.

Upp

Många smala eller färre ‘större’ slitzar?
Exempelvis tarox har väldigt skarpa kanter i sina slitzar, detta ger lättare grund för sprickbildning. Vi slitzar med en radiefräs för så få skarpa kanter som möjligt. Antalet slitzar har vi valt efter skiva, ok och belägg för att resultatet både optiskt och bromsmässigt ska bli så bra som möjligt och minimalt med ljud.

Upp

Raka eller böjda slitzar, och antalet?
Funktionsmässigt så är det ingen eller i vart fall inte märkbar skillnad på effekten, däremot brukar det vid hårda bromsningar bli mer ljud från raka slitzar. Antalet spelar heller ingen större märkbar roll. Vi slitzar mellan 9 och 12 slitzar beroende på skivans utseende, storlek och valt mönster.

Upp

Hur djupt slitzar ni?
Beror på skivorna. På stora flertalet skivor slitzar vi så djupt att när slitzarna börjar försvinna har du nått ner till minimi slitagemått på skivan och det är dags att byta, på vissa tjockare skivor slitzar vi så du kan svarva av skivan en gång och slitza igen.

Upp

Blir det ökat slitage av bromsbelägg med slitzade skivor?
Inte som vi märkt, snarare tvärtom då det går kallare. Om du bromsar med samma retardation som tidigare så håller det normalt längre. Men då du behåller bromskänslan i pedalen mycket närmare överhettningsgränsen för beläggen är det inte ovanligt att du kan överbelasta beläggen vid bankörning etc. Någon osthyveleffekt finns det inte då skivan är lika hög före som efter slitsen.

Upp

Blir det oljud av slitzade skivor?
Vid normal körning blir det ingen skillnad om du har fönster uppe etc, vid mycket hårda bromsningar eller från hög fart blir det lite ‘vinande’.

Upp

Hålborrar ni skivor också, eller ‘punktborrar’?
Nej, om det är ventilerade skivor. Det är för många nackdelar och för få vinster gentemot slitzade skivor. Hålborrade ventilerade skivor spricker garanterat, frågan är om de spricker efter 500, 1000mil eller håller lite längre. På vanliga bilar som volvo 850/v70, vw passat har skivor hängt med +6000mil. Exempelvis Porsche har inte hålborrade skivor, de har skivor gjutna med hål. Tyvärr spricker de ganska duktigt ändå, men det håller en gnutta bättre än borrade hål.
Några kanske undrar varför alla Mc-skivor är borrade och hur det håller? Det blir inte lika extrema värmeskillnader och skivorna är inte gjutna utan svarvade stålrondeller i lämplig legering. Mc-skivorna är även fullflytande så de kan ändra storlek vid temperaturskillnader utan att bli slagna. Solida skivor i gjutjärn klarar hålborrning ganska bra.

Upp

Håller det för hård körning?
Skivor slitzade av oss sitter på många bilar som används för bankörning, långloppsräjsing etc. Men som med allting, vill man ha sönder något går det sönder. Men om man efter extrem körning (bankörning) kör något varv och låter allting svalna innan man parkerar så minskar man chansen för en tårtbit som är ythärdad och sedan ger upphov till vibrationer vid bromsning, även motor/transmission mår bra av att kylas ner innan stopp.

På de hundratal skivor vi gjort har vi få kända fall av problem. Ett fall av vibrationer upptäcktes direkt efter montering, vid kontrollmätning av skivorna låg de inom tillverkarens tolerans, men vi putsade dessa i svarv och ägaren rengjorde nu nogrannt naven med stålborste och sedan har det fungerat. I några fall har effekten inte blivit så stor som ägaren tänkt sig, men bara skivorna kan inte ta bort dålig prestanda som beror på bromsvätska med luft och vatten i, dåliga belägg etc. Några tunga bilar brukar efter 'Ringen' rundor få lite småskeva eller tårtbitshärdade skivor, men de slitzade brukar hålla längre innan de blir dåliga.

En skiva har spruckit på ett ställe, men sprickan är inte i eller bredvid någon slitz utan längs med väggen inuti en ventilerad skiva och är mest troligen dålig gjutning av just det exemplaret.

Upp

Garanti?
Våra produkter är anpassade för motorsport, och vid de få tillfällen det har uppstått några problem har vi tillämpat en generös goodwill garanti.

Upp

Slitzar ni hela vägen ut eller stannar ni innan kanten? Jag har hört att det inte är bra att slitza hela vägen ut.
För bästa effekt bör slitzen gå klart utanför belägget så gaserna kan försvinna helt. Vi slitzar hela vägen ut, och har inga hållbarhets problem med detta.

Upp

Mina skivor har suttit på ett tag, kan ni slitza dem?
Ja. Om du inte hunnit få några märkbara sorgkanter är det inga som helst problem, har du sorgkanter kan vi svarva skivorna först och sedan slitza dem. Se mer info om svarvning innan du lämnar in skivorna.

Upp

Jag ska på med ett skivor från en annan modell, kan ni borra ny bultcirkel?
Ja, det kan vi göra. Även svarva ur navhålet så det blir större, minska ytterdiametern på skivorna eller göra distansringar om nya skivorna har för stort navhål. Vi gör även adaptrar för att bulta dit andra bromsok på spindeln eller flytta befintliga ok om andra skivor ska dit. Vi har stor erfarenhet av olika modeller och dimensioner på skivor och kan hitta lämpliga skivor för ett bra bromskit.

Upp

Vad för märken av skivor säljer ni?
Det är Rolleslitz vi säljer. Vi använder skivor från exempelvis Scandinavian Brake Systems, Zimmerman, Ebc, Scanbrakes, Brembo, Nipparts som utgångsämnen för våra skivor. Vi har valt att inte sälja skivor av tveksam eller dålig kvalite.

Upp

Kan jag lämna bilen hos er så fixar ni allting?
Nej, tyvärr. Vi har inga mekmöjligheter så det är demonterade skivor som gäller. Det finns heller ingen parkering utanför där det går att montera bort skivorna. Alternativet är att prata med någon verkstad och därefter boka en express-slitzning.
Jag har samarbete med en verkstad numer och en del mekaniker om ni har svårt att hitta lämplig verkstad.

Upp

Ska jag slitza bakskivorna också?
Det beror lite på din bils viktfördelning och hur kraftiga skivor du har bak. Nyare bilar med elektronisk bromsfördelning är elakare mot bakskivorna liksom bilar med mycket vikt över bakhjulen. Den största bromskraften kommer annars på framhjulen.

Upp

Går det att göra något så inte skivorna rostar så fort?
Ja, du kan exempelvis gulkromatera dem. Skivorna får då en gul/guldskimrande look och motstår rost mycket bättre. Runt 3 saltvintrar klarar skivorna normalt innan det kan börja krypa lite rost. Kromateringen tar dock stryk av saltet och blir fläckig tidigare men rosten hålls borta.

Upp